تراش پرتابل ثابت تراشی
تراشکاری ثابت در موقعیت هایی که امکان جابجایی قطعه وجود ندارد
کلیک کنید
cold cutting
برش سرد لوله بدون ایجاد حرارت و جرقه
کلیک کنید
سرویس وتعمیرات پمپ
سرویس و تعمیر پمپهای صنعتی به صورت پروژه و در شاپ تخصصی آریا انرژی البرز
اینجا کلیک کنید
تعمیر شیرآلات صنعتی
سرویس و تعمیر شیرآلات صنعتی به صورت پیمانکاری
کلیک کنید
قبل
بعدی

اسکنر سه بعدی وسیله‌ای است که اشیاء و محیط دنیای واقعی را آنالیز کرده و داده‌هایی از شکل و بافت آن‌ها را به عنوان خروجی می‌دهد. داده‌های بدست آمده ار اسکنر سه بعدی، می‌توانند برای مدل‌سازی سه بعدی دیجیتال و فیزیکی شی یا محیط استفاده شوند. اسکنرهای سه بعدی از تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند که هر کدام از این تکنولوژی‌ها دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند. پس انتخاب هر کدام از اسکنرهای سه بعدی باید متناسب با نیازها و محدودیت‌ها انجام شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی مفاهیم مرتبط با اسکن سه بعدی بپردازیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اسکن سه بعدی چیست؟

اسکنر سه بعدی دستگاهی است که یک شی را در دنیای واقعی تجزیه و تحلیل می‌کند و اطلاعاتی درباره ویژگی و شکل اشیاء مانند رنگ، ابعاد و ظاهر اجسام بدست می‌آورد. اطلاعات بدست آمده از اجسام برای تولید یک مدل سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت دستگاه‌های اسکنر سه بعدی به عنوان ابزاری قدرتمند در صنایع مختلف شناخته می‌شوند. نتیجه اسکن سه بعدی، یک فایل در رایانه است که می‌توان آن را در رایانه ذخیره کرد و در صورت نیاز آن را ویرایش نمود. فایل اسکن سه بعدی می‌تواند مربوط به یک شیء، محیط یا شخص باشد.

انواع اسکنرهای سه بعدی

اسکنر سه بعدی ابزاری است که به کمک آن می‌توان اطلاعاتی را از شکل ظاهری و نمای خارجی یک قطعه صنعتی بدست آورد. تکنولوژی اسکنر سه بعدی یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌های دریافت اطلاعات از شکل یک قطعه است. اسکنرهای سه بعدی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها دارای مزایا، معایب، هزینه و محدودیت‌های مربوط به خود است که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

اسکنر سه بعدی تماسی

اسکنر سه بعدی تماسی از طریق تماس فیزیکی و لمس قطعه صنعتی مورد نظر، اطلاعات مربوط به آن را جمع‌آوری می‌کند. در روش تماسی، قطعه صنعتی مورد نظر برای آن که به درستی اسکن شود باید به خوبی پرداخت شود تا سطح آن به اندازه خوبی صاف شود و اسکن سه بعدی به درستی انجام شود. دستگاه‌ CMM یکی از معروف‌ترین اسکنرهای سه بعدی تماسی است که معمولا در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار دقیق است. یکی از ایراد اسکنر سه بعدی CMM آن است که برای اسکن سه بعدی یک جسم باید آن را با دستگاه اسکنر تماس داد؛ پس این فرآیند اسکن ممکن است باعث تغییر یا حتی تخریب یک جسم شود. از دیگر ایرادات اسکنر CMM آن است که در مقایسه با سایر اسکنرهای سه بعدی دارای روند آهسته‌تری است.

رعایت جدیدترین اصول و روش های اسکن سه بعدی قطعات صنعتی در شرکت آریا انرژی البرز | شرکت آریا انرژی البرز

اسکنر سه بعدی غیر تماسی

اسکنر سه بعدی غیر تماسی با استفاده از پرتو افشانی و دریافت انعکاس پرتوهای منتشر شده، اسکن مورد نظر را تهیه می‌کند. دو نوع رایج از اسکنرهای سه بعدی غیر تماسی شامل نور ساختار یافته و اسکن لیزری است. اسکنر سه بعدی نور ساختار یافته برای تصویربرداری از اجسام صنعتی، الگوهایی از نور را بر روی جسم می‌اندازد و براساس تغییرات الگوی نور، فرم جسم تعیین می‌شود. روش اسکنر سه بعدی لیزری کمی متفاوت است؛ در واقع اسکن لیزری، زاویه‌ای از لیزرهای منعکس را اندازه می‌گیرد که به مختصات سه بعدی یک شیء تبدیل می‌شوند. جالب است بدانید بیشتر اسکنرهای سه بعدی صنعتی موجود در بازار از تکنولوژی اسکن لیزری استفاده می‌کنند.

لوازم جانبی مورد نیاز برای اسکن سه بعدی بهتر

برای آن که اسکن سه بعدی صنعتی خروجی بسیار مناسبی داشته باشد، می‌توان از برخی لوازم جانبی برای این نوع از اسکن استفاده کرد. برای اسکن از اجسام براق ممکن است به اسپری اسکن نیاز باشد. این اسپری برای اسکن سطوح چالش برانگیز مانند شفاف، تاریک و بازتابنده مورد استفاده قرار می‌گیرد که با پوشاندن سطح اجسام با لایه نازکی از این اسپری، می‌توان یک سطح مات تمیز و صاف در جسم ایجاد کرد. برچسب‌های هدف از دیگر ابزار جانبی مفید برای اسکنرهای لیزری است که دقت اسکنر و اندازه‌گیری آن را بهبود می‌دهد. در واقع تنها باید این برچسب‌ها را براساس الگوهای تصادفی بر روی قسمتی از جسم که قرار است اسکن شود، قرار داد. نرم افزار اسکن از محل این الگوها برای تعیین موقعیت هدف اسکن و بهبود دقت در حین حرکت اسکنر استفاده می‌کند.

میزهای گردان موتوری از دیگر لوازم جانبی مورد نیاز برای اسکن سه بعدی هستند؛ چرا که چرخاندن جسم بسیار آسان‌تر از حرکت دادن اسکنر در اطراف شیء است، این میزها دارای انواع متفاوتی هستند.

اسکن سه بعدی توسط شرکت آریا انرژی البرز

با تشکر از تمام شما همراهان گرامی که تا انتهای این مطلب و معرفی این خدمت از شرکت آریا انرژی البرز همراه ما بودید. لازم به ذکر است که انجام خدماتی همچون اسکن سه بعدی قطعات صنعتی قبل از ساخت، از خدمات حرفه ای شرکت آریا انرژی البرز میباشد که شما عزیزان میتوانید جهت مشاوره و دریافت این خدمت از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت. همچنین اگر سوال یا نکته ای در مورد این موضوع و امر تخصصی اسکت سه بعدی قطعات و تجهیزات صنعتی ذهن شما را درگیر کرده است میتوانید از طریق کامنت های همین مطلب با ما در ارتباط باشید که در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.