تراش پرتابل ثابت تراشی
تراشکاری ثابت در موقعیت هایی که امکان جابجایی قطعه وجود ندارد
کلیک کنید
cold cutting
برش سرد لوله بدون ایجاد حرارت و جرقه
کلیک کنید
سرویس وتعمیرات پمپ
سرویس و تعمیر پمپهای صنعتی به صورت پروژه و در شاپ تخصصی آریا انرژی البرز
اینجا کلیک کنید
تعمیر شیرآلات صنعتی
سرویس و تعمیر شیرآلات صنعتی به صورت پیمانکاری
کلیک کنید
قبل
بعدی

کلد کاتینگ cold cutting

  • برشکاری سرد لوله و فلزات

برشکاری سرد لوله

پردازش و برش لوله‌ها با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و بسته به محیطی که لوله‌های صنعتی در آن قرار دارند، ممکن است از برش گرم یا سرد استفاده شود. براساس تحقیقات انجام شده در محیط‌هایی که احتمال انفجار وجود دارد نمی‌توان از برش گرم استفاده کرد؛ چرا که برش گرم باعث ایجاد جرقه و انفجار می‌شود. برش سرد روشی است که برای برش لوله‌ها در محیط‌های انفجاری انجام می‌شود. در واقع برش سرد این امکان را می‌دهد تا بدون ایجاد شعله آتش یا جرقه بتوان لوله‌ها را برش داد. دستگاه برش سرد لوله این امکان را فراهم می‌کند تا لوله‌ها با حداقل تاخیر برش داده شوند؛ همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این روش باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. جالب است بدانید از برشکاری سرد لوله برای پخ زنی خطوط لوله نیز استفاده می‌شود.

کلد کاتینگ cold cutting
کلد کاتینگ cold cutting

برش سرد از جمله فرآیندهای صنعتی است که هیچ حرارتی تولید نمی‌کند، با خطر سوختن همراه نیست و تغییری روی مواد لوله ایجاد نمی‌کند. همه این ویژگی‌ها موجب می‌شود تا روش برش سرد دقت و سطح ایمنی بالایی داشته باشد و از جمله روش‌های مناسب برای برش لوله‌ها به حساب می‌آید. دستگاه‌هایی که برای برش سرد استفاده می‌شوند به گونه‌ای طراحی شدند که برای پردازش لوله‌هایی با قطر کوچک، متوسط و بزرگ بسیار مناسب هستند. همچنین از این روش برای جدا کردن لوله‌هایی با ضخامت بالا هم استفاده می‌شود. برش سرد از جمله روش‌هایی است که در صنایع نفت و گاز، کارخانه‌های شیمیایی و نیروگاه‌های هسته‌ای بیشترین کاربرد دارد.

مزایای برشکاری سرد لوله

برشکاری سرد از جمله روش‌هایی است که در طی آن از تاثیر گرما بر روی لوله‌ها جلوگیری می‌شود و با دقت بسیار زیادی انجام می‌شود. در ادامه این بخش قصد داریم به معرفی مزایای برشکاری سرد لوله بپردازیم.

  • برش سرد ایمنی را افزایش می‌دهد.

  • دستگاه برش سرد قابل حمل است.

  • روش سرد امن‎ترین روش برای برش لوله‌ها است.

  • نصب و راه اندازی دستگاه برش سرد بسیار آسان است.

  • دستگاه برش سرد برای محیط‌هایی با فضای کم نیز بسیار مناسب است.

  • دستگاه برش سرد برای محیط‌هایی با فضای کم نیز بسیار مناسب است.

  • در طی فرآیند برشکاری سرد حرارتی ایجاد نمی‌شود و به همین دلیل در محیط‌های انفجاری از آن استفاده می‌شود.

فلزات از زمان‌های گذشته تا به امروز به عنوان مواد پرکاربرد شناخته می‌شوند و در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. اهمیت و کاربرد فلزات موجب شده تا برش فلزات نیز به عنوان یکی از فرایندهای مهم صنعتی شناخته شود. در واقع برشکاری فلزات فرآیندی است که ورق یا قطعات فلزی را به کمک ابزار آلات برشکاری به ابعاد دلخواه برش می‌دهد تا برای تولید محصولات جدید از آن‌ها استفاده شود. صنعت برشکاری نسبت به چندین سال پیش گسترش زیادی یافته و همین موضوع باعث شده تا برشکاری فلزات نیز با روش‌ها و ابزارآلات مختلفی انجام شود. در بخش‌های پایین این مقاله به معرفی روش‌‌های برشکاری و توضیح برشکاری سرد می‌‌پردازیم پس برای آشنایی با این روش با ما همراه باشید.

انواع روش‌های برشکاری فلزات

برشکاری فلزات براساس شرایط دمایی، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و بسته به نوع فلز روشی انتخاب می‌شود که نتیجه مطلوب را حاصل کند. امروزه دو روش زیر به عنوان متداول‌ترین روش‌های برشکاری فلزات شناخته می‌شود که هر یک دارای شرایط خاصی هستند.

  •       برشکاری سرد
  •       برشکاری گرم

هر یک از دو روش بالا دارای جزئیات خاصی هستند و با تجهیزات متفاوتی انجام می‌شوند؛ همچنین مزایا و معایب مربوط به هر یک نیز متفاوت است. موضوع بحث این نوشته مربوط به برشکاری سرد است که با ذکر جزئیات به بیان آن می‌پردازیم.

برش کاری فلزات | آریا انرژی البرز

برشکاری سرد چیست و چطور انجام می‌شود؟

برشکاری سرد فرآیندی است که در طی آن بدون ایجاد حرارت می‌توان فلز را به اندازه دلخواه برش داد. در طی این روش دمای فلز در حالت تعادل با دمای محیط است. این روش با کمک تجهیزاتی چون قیچی، گیوتین و اره انجام می‌شود و این تجهیزات دمای فلز را تغییر نمی‌دهند.

مزایای برشکاری سرد

انتخاب روش برشکاری سرد به عوامل مختلفی چون جنس متریال مورد برش، ضخامت و مقاومت متریال در برابر حرارت و فشار آن‌ بستگی دارد. این روش برشکاری که به برش بدون حرارت نیز معروف است؛ دارای مزایای است که در ادامه به بیان هر یک می‌پردازیم.

1-پرتی کم

پرتی یا ضایعات به بخشی از ورق آهن گفته می‌شود که در طی فرآیند برشکاری تولید می‌شود و غیرقابل استفاده است. در طی روش برشکاری سرد مقدار کمی پرتی تولید می‌شود و به کمک این روش نیز می‌توان ضایعات تولید شده را به حداقل رساند.

2-عدم تولید گازهای آلاینده و سمی

در روش برشکاری سرد نیازی به استفاده از شعله و مشعل نیست و همین موضوع باعث می‌شود تا میزان تولید گازهای آلاینده و سمی به صفر برسد.

3-انعطاف برشکاری از لحاظ طول و شکل فلز

همانطور که در بخش بالا هم بیان کردیم، برشکاری سرد با کمک تجهیزاتی چون اره، گوتین و قیچی انجام می‌شود که این ابزارآلات امکان برش ورق آهن به اشکال مختلف را فراهم می‌کند. همچنین در این روش برشکاری اشکال مهندسی از ساده تا پیچیده بسیار آسان انجام می‌شود.

4-حفظ خواص فلز

در روش برشکاری سرد دمای فلز افزایش چشمگیری ندارد و این موضوع باعث عدم تغییر خواص فلز می‌شود. چرا که فلزات نسبت به افزایش دما حساس هستند و دمای بالا باعث تاثیر بر روی مقاومت و استحکام آن‌ها می‌شود. پس استفاده از این روش موجب می‌شود تا بدون تغییر در خواص فیزیکی فلز، بتوان هر شکل دلخواهی را پیاده‌سازی کرد.

5-سرعت برشکاری

در روش برشکاری سرد، سرعت برش قطعات فلزی به قدری زیاد است که می‌توان تعداد انبوهی از اشکال هم اندازه را تولید کرد.

برشکاری فلزات | آریا انرژی البرز

معایب برشکاری سرد

روش برشکاری سرد علاوه بر مزایای ذکر شده در بخش بالا، دارای معایبی است. البته نباید فراموش کرد که در انتخاب روش برشکاری باید علاوه بر معایب بر مزایا نیز توجه کرد و بهترین روش را انتخاب کرد. در ادامه به بیان هر یک از این معایب می‌پردازیم.

1-محدودیت مکانی ابزار برشکاری

دستگاه‌های برشکاری سرد به علت داشتن جک‌های هیدرولیکی قوی و تجهیزات پنوماتیک، وزن بالایی دارند و در هنگام عملیات برشکاری به هیچ وجه جابجا نمی‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود تا این دستگاه‌ها در محل‌های ثابتی قرار گیرند و بر زمین تکیه داده شوند. در نتیجه عیب اصلی روش برشکاری سرد وجود محدودیت مکانی برای آن است.

2-هزینه بالای متریال مصرفی

عیب دیگر برشکاری سرد هزینه بالای متریال مصرفی است. در فرآیند برشکاری سرد، برش‌‌های انبوه قطعات فلز نیازمند مصرف میزان زیادی متریال و مواد گوناگون هستند که این موضوع با هزینه‌های بالایی همراه است و به عنوان یکی دیگر از معایب اصلی برشکاری سرد به شمار می‌آید.

کلد کاتینگ cold cutting2

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.