نظام سلامت، ایمنی و محیط زیست HSE

بهداشت، ایمنی و محیط زیست

بدنبال پیشرفت صنعتی و ورود ماشین آلات به عرصه زندگی افراد،  و پررنگ تر شدن نقش تجهیزات و دستگاهها در فرآیندهای کاری،  و افزایش تعامل انسانها با اجزای محیط های صنعتی سازمانها ، با چالش های جدید و مستمری در رابطه با موضوعات سلامت، ایمنی و بهداشت مواجه شدند. بطوریکه تنها رعایت قوانین قدیمی موجود برای رهایی سازمانها کافی بنظر نمی رسد. لذا برای نجات واعتلای سازمانها، نیروی انسانی، بقای محیط زیست و جلوگیری از خسارت وارده به تجهیزات و تأسیسات، مدیریت یکپارچه HSE برای خاتمه دادن به تمامی دغدغه های موجود پا به عرصه صنعت نهاد.

سیستم مدیریت HSE یک ابزار مدیریتی برای کنترل و بهبود عملکرد سازمان در موضوع بهداشت، ایمنی و محیط زیست است . که باید در همه برنامه های احداث، توسعه، بهره برداری ، نگهداری ، پروژه های صنعتی یا تشکیلات سازمانی جاری شود. با ایجاد بستر فرهنگی خلاق و نگرشی نو و سیستماتیک در راستای توسعه پایدار ، و کرامت انسان، بطور یکپارچه و با همگرایی و چیدمان هم افزای نیروهای انسانی با امکانات و تجهیزات و با استفاده از سیستم آموزش کارآمد، ممیزیهای دوره ای، ارزیابی، بهبود مستمر، موجب به حداقل رساندن اثرات نامطلوب صنعت بر محیط زیست و نیروی انسانی می شود. افزایش اثرات مطلوب  آن از طریق تأمین بهره وری ، عمر بالای فرایند، کاهش حوادث به سرعت دیده خواهد شد.

ایمنی همه جانبه کلیه کارکنان و همکاران سازمان، تجهیزات و تأسیسات و به صفر رساندن حوادث و آسیب های ناشی از کار از طریق کنترل یا حذف شرایط ناایمن موجب ارتقاء سطح سلامت افراد میشود. تاثیرات مثبت این چرخه موجب صیانت از محیط زیست می شود. انسان راضی از محیط زندگی خود دارای عملکرد ایمن تری خواهد بود. و این فرآیند ادامه پیدا میکند. این سیستم از طریق اعمال راهکارهای کنترلی مدیریتی، مهندسی و اجرایی در کلیه سطوح سازمان  به عنوان سرمایه بشریت محسوب می گردد. گسترش مواد و تکنولوژی نوین گرچه رفاه را افزایش می دهد. اما به موازات خود مخاطرات جدیدی را نیز پیش روی بشر قرار می دهد. که غلبه بر آن نیازمند احساس مسئولیت همگانی در اجرای برنامه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست برای محافظت از جان انسانها، محیط زیست و سرمایه های ملی می باشد. تکرارحوادث مشابه و ضعف در اثربخشی تمهیدات کنترلی مسئولین را برآن داشت تا با تأمل در طرح و برنامه های کنترل حوادث شرکتهای نفتی معتبر دنیا به تحقیق پیرامون علل موفقیت هر یک بپردازند. تجارب شرکت های نفتی موفق و معتبر در دنیا بیانگر تغییر نگرش واکنشی به نگرش پیشگرانه در برنامه های کنترلی حوادث بوده است. این نگرش آنها را به سمت ایجاد یکپارچگی در مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست سوق داده است.

با چنین رویکردی که در آن مدیریت ریسک را، منوط به بررسی جنبه ها و مخاطرات بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی می دانستند، قابلیت شرکت ها در مباحث مذکور افزایش یافت. و نتایج رضایت بخش و مطلوبی را برای آنها فراهم آورد. در صنعت نفت نیز پس از بررسی عملکرد شرکت های موفقی نظیر Shell و Total همچنین نحوه مدیریت برنامه های مرتبط با کنترل حوادث، با این باور که ایجاد روندی سیستماتیک، در مرحله اول و توسعه نگرش پیشگیرانه (Proactive) در مرحله بعدی، صنایع ما را به طرح و برنامه های بهبود یافته و اثربخش با به کارگیری ابزارها و تکنولوژی نوین قادر خواهد ساخت به این عرصه وارد گردید.

بى شک ایمنى اولین و مهمترین اولویت ما در کار است. تمام تلاش ما در این مجموعه بر این است که بالاترین سطح ایمنى و ملاحظات زیست محیطى را براى مشتریان و کارفرمایان مهیا کنیم. یکى از افتخارات بزرگ شرکت آریا انرژی البرز، این است که در طى سال ها وپروژه های موفق خود، حتى یک حادثه را نیز تجربه نکرده وکوچکترین صدمه جانى به پرسنل وارد نشده است. این در حالى است که ماهیت کارهاى حوزه فعالیت این شرکت حوزه فعالیت این شرکت همراه مخاطرات بسیار زیادى است . اما همانطور که پرواضح است، اهتمام تام و تمام مسئولین اجرایى شرکت بر حفظ امنیت و سلامت کارکنان، این کارنامه درخشان را حاصل نموده است. تمامى کارکنان شرکت آریا انرژی به خوبى در حوزه هاى ایمنى و حفاظت محیط زیست آموزش مى بینند . هرنیروى جدید، قبل از آغاز به کار باید در درجه اول آموزش هاى ایمنى را فرا گیرد. تمامى تلاش ما بر این است که پرسنل و نیروهاى جدید کارى، مخاطرات همراه با کار مارا به خوبى درک کنند. مخاطرات همراه باکار به دلیل انجام فعالیت بر روی لوله ها و لاین های حاوى سیال با دمای بالا و فشار زیاد اجتناب ناپذیر هستند. اما باید به دقت با ارزیابى شرایط و پایبندی به استانداردها ،‌ملاحظات مناسب را در نظر داشت و عدم رخداد حادثه جانى در سالهاى گذشته، دلیل محکمى بر موفقیت آریا انرژی در این حوزه است. آریا انرژی با قدرت تمام شعار ”اول ایمنى بعد کار“ را با کمک کارکنان خود اجرا مى کند.

دراین راستا، مهندسان ایمنى و حفاظت این شرکت، دائما شرایط کارى را بررسى کرده و در این حوزه بسیار سخت گیرانه عمل مى کنند. اولین و مهمترین ملاحظات ایمنى،ارایه طرح ایمنی (HSE PLANE) استفاده از تجهیزات پیشگیرى و رفع حوادث احتمالى است. HSE که به معنای سلامت، امنیت و محیط می باشد، شرکت مهندسی آریا انرژی البرز را برآن داشت تا چگونگی نظارت خود را نسبت به مسائل بهداشت ، ایمنی و محیط زیست برای حفاظت از سلامت نیروها ،تجهیزات و محیط زیست مستند نموده، تا درکنار فعالیت های خود مسائل مربوط به بهداشت ،ایمنی ومحیط زیست رادر صدر اولویت های خود قراردهد. این دستورالعمل به عنوان یک راهنما، برای جاری کردن کلیه دستورالعمل ها و الزامات HSE مصوب شرکت مهندسی آریا انرژی البرز بوده و برگرفته از دستور العمل های تصویبی در شرکت ملی نفت ایران ، شرکت ملی گاز ایران ، دستورالعمل HSE پیمانکاران ، دستورالعمل HSE  پیمانکاران نفت می باشد.

  • توجه همزمان به موضوعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست
  • هماهنگی بین واحدها و قسمتهای مختلف و همچنین چگونگی اجرایی کردن دستورالعمل های دیگر
  • تبیین خواسته های مدیریت شرکت مهندسی آریا انرژی البرز در خصوص مدیریت اجرایی HSE از جمله اهداف این دستورالعمل می باشد

دامنه کاربرد:

این دستورالعمل برای استفاده در تمامی پروژه های این شرکت ، محل کار ، انبارها ، و کلیه قسمتها و اماکن شرکت آریا انرژی البرز تهیه گردیده است. کلیه قسمتها در برنامه اجرایی ملزم به پیروی و برآورد خواسته ها و انتظارات مدیریت شرکت می باشند.

وظایف HSE مدیریت شرکت مهندسی آریا انرژی البرز :

  • مسئولیت دارد که در مورد ضرورت های ایمنی ، مقدمات تعلیمات لازم و مشخص را برای پرسنل فراهم آورده و آنها را قادر سازد این ملزومات را اجرا نمایند.
  • موظف است پرسنل را به منظور دستیابی به عملیات ایمن و تحقق دستورالعمل ها و الزامات مورد تایید حمایت و تشویق نماید.
  • موظف است اطمینان حاصل کند که دستورالعمل حا ضر در کارگاه و پروژه های شرکت جاری می باشد.
  • موظف است در صورت مشاهده موارد خاص ( نظیر تکرار مداوم حوادث، بیماری های واگیردار، موارد مشکوک و… ) با انجام اقدامات مناسب نسبت به مقابله با آنها اقدام نماید و با تخصیص منابع مورد نیاز ( مالی، انسانی، فیزیکی و … ) کلیه مراحل را مطابق موازین HSE تضمین نماید .
  • موظف است شرایط لازم را به منظور ارائه آموزش های HSE مورد نیاز کارکنان خود فراهم نماید.
  • هماهنگی بین واحدها و قسمتهای مختلف و همچنین چگونگی اجرایی کردن دستورالعمل های دیگر
  • تبیین خواسته های مدیریت شرکت آریا انرژی البرز در خصوص مدیریت اجرایی HSE از جمله اهداف این دستورالعمل می باش
  • جاری نمودن دستورالعمل در کلیه بخشهای اجرایی پروژه
  • آشنایی با قوانین مقررات و اصول ایمنی
  • فراهم کردن تسهیلات لازم برای اجرای برنامه های آموزشی تدوین شده از مدیریت تضمین کیفیت و همچنین آموزشهای مقطعی کارگاهی ویژه پرسنل .
  • هماهنگی کامل با HSE کارفرما در سایت و ایجاد تمهید لازم برای آموزش نیروها مطابق با شرایط و خطرات موجود در محل اجرای پروژه
  • پیروی از این دستورالعمل و سایر الزامات HSE ، راهنماها و روشهای اجرایی توسط کلیه پرسنل
  • عمل به برنامه تامین بهداشت و سلامت کارکنان
  • برنامه ریزی به منظور اسکان پرسنل در منطقه و فراهم نمودن تسهیلات بهداشتی و رفاهی
  • برنامه ریزی جهت تهیه آب آشامیدنی سالم و غذای پرسنل.
  • برنامه ریزی جهت شناسایی و برقراری آموزشهای لازم در زمینه بهداشت پرسنل به شرح ذیل
  • آموزش بهداشت عمومی با توجه به نیازهای بهداشتی اختصاصی شغل بویژه آشنایی با راههای پیشگیری یا درمان گرمازدگی.
  • ارزیابی دوره های آموزشی برگزار شده جهت پرسنل شرکت از طریق آزمون و غیره.
  • شناسایی سایر نیازهای آموزشی پرسنل در زمینه بهداشت.
  • گزارش تحلیلی جهت اطلاع از نحوه آموزش پرسنل